دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1396 - 13:42
قائم مقام وزیر امور خارجه مطرح کرد؛

دیپلماسی علمی؛ شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین‌ دولت‌ها

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: دیپلماسی علمی، امروز به عنوان شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین‌ دولت‌ها در نظر گرفته می‌شود و این همان چیزی است که برای سیاست خارجی اکنون ما بسیار مهم است.
کد خبر : 265611

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مرتضی سرمدی در همایش معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها در دانشگاه الزهرا اظهار کرد: وضعیت ما در دنیا وضعیت دوران گذار است. مهم‌ترین ویژگی این دوران تعداد بازیگرانی است که هرگز در صحنه بین‌المللی به حساب نمی‌آمدند، در بین این بازیگران شاهد نهادها و کسانی هستیم که گاهی نقش‌شان از چندین دولت هم بیشتر است. در آسیای شرقی واقعا نقش داعش از چندین کشور هم بیشتر و تاثیرگذارتر است حتی به خاطر انقلاب فناوری افرادی هستند که میزان تاثیرگذاری آنها بر روی چند ده میلیون نفر است در حالی که بسیاری از دولت‌های دنیا حتی نمی‌توانند 10 نفر را هم با خود همراه کنند.


قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: مساله کنش متفاوت در سطح علمی جهان امروز بسیار مهم است. دیپلماسی عمومی یک هنر ایجاد گفت‌وگو و حل مسائل بدون برانگیختن خشونت است. تقریبا مهم‌ترین خواسته و مسئولیت دولت‌ها این است که موفق شوند یک تسهیل‌سازی در افکار عمومی جهان انجام دهند و شهرت مثبت در ذهن جهانیان ایجاد کنند و اگر این به برندسازی بین‌المللی تبدیل شود که هر کشوری را با یک ویژگی بشناسند، بسیار خوب است.


دیپلمات‌های ایرانی در سطح جهان نیاز به معرفی ندارند


وی اضافه کرد: ما دیپلمات‌های ایرانی در سطح جهان نیاز به معرفی نداریم، چون این ریش و یقه یعنی دیپلمات ایرانی. البته این چیز کمی نیست خیلی از کشورها تلاش می‌کنند ویژگی‌های خود را نگه دارند.


سرمدی خاطر نشان کرد: موفقیت یک کشور در تصویرسازی و برندسازی بین‌المللی بسیار مهم است. دیپلماسی عمومی بخش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها دیپلماسی علمی است، اگر ما علم را یک موضوع عمومی و فراگیر بدون در نظر گرفتن سرزمین و قوم و نژاد در نظر بگیریم و سمت‌گیری خاصی نداشته باشیم، لذا همکاری‌های علمی جزء همکاری‌هایی است که کمترین‌ برخوردها و تنش‌ها و در واقع بهترین و آرام‌ترین ارتباطات را بین دولت‌ها شکل می‌دهد.


دیپلماسی علمی؛ شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین‌ دولت‌ها


قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سه مفهوم دیپلماسی برای علم، کاربرد علم در دیپلماسی و کاربرد علم برای دیپلماسی گفت: در بخش اول دولت‌ها از ابزارهای کلاسیک فناوری برای ارتباطات استفاده می‌کنند و ظرفیت‌های علمی و فناوری یک کشور افزایش پیدا می‌کند. در کاربرد علم در دیپلماسی این نقش برعکس است و این دانشمندان هستند به سیاست خارجی یک کشور کمک می‌کنند اما کاربرد علم برای دیپلماسی از این دو فراتر است و تبدیل شده است به شیوه‌ای برای ساخت و بهبود روابط بین‌ دولت‌ها و این همان چیزی است که برای سیاست خارجی اکنون ما بسیار مهم است.


وی در ادامه تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه درباره توسعه دیپلماسی علمی فکر می‌کنیم چون نمایندگان وزارت خارجه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا هستند و می‌توانند زمینه‌ای برای توسعه دیپلماسی علمی فراهم کنند. اما این نیازمند برنامه‌ریزی و ارتباط خوب دو وزارتخانه امور خارجه و علوم است. صادرات تکنولوژی و رشد اقتصادی هم برای ما بسیار مهم است و می‌تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند. خواسته ما این است که بتوانیم از این ظرفیت علمی با برنامهریزی و معطوف به حل مشکلات کشور استفاده کنیم.


سرمدی با تاکید بر نقش اساتید و نخبگان ایرانی در صحنه سیاست خارجه گفت: ما در برجام یکی از اصلی‌ترین بحث‌هایی را که اگر واقعی بود (نگرانی از توان هسته‌ای ایران که به سمت استفاده نظامی میل پیدا کند)، در یک چارچوب سیاست‌مدارانه با دنیا حل کردیم و تعهداتی بین دو طرف گذاشته شد. این توافق و نوع برخورد هیات حاکمه جدید امریکا و تن دادن عرصه جهانی به آمریکا برنامه‌ای را برای نخبگان علمی ایران ایجاد می‌کند که این منطق و چارچوب استدلالی را مطرح کنند. گفت‌وگو ضرورت دارد و خشونت زیان‌بار است و این چیزی است که اگر نخبگان جهان به آن متقاعد شوند توانایی زیادی حتی بر غلبه بر سیاستمداران هم دارد.


قائم مقام وزیر امور خارجه در پاین گفت: اساتید در مراودات بین‌المللی باید اصلی‌ترین نیروهایی باشند که این عقلانیت را در سطح دنیا پیش ببرند و به این ترتیب اثرش را هم بر روی سیاست‌مداران و سیاست‌های بین‌المللی هم داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته